V sredo, 10. septembra 2025, smo se v veliki jedilnici podali na prav posebno potovanje – potovanje skozi zgodovino ljubljanskega mestnega prometa. Predavanje »Trolejbusi in avtobusi Ljubljane« nam je pripravil gospod Jožef Trpin v sodelovanju z Muzejem novejše in sodobne zgodovine Slovenije.
Ob pomoči črno-belih fotografij smo se sprehodili po ulicah Ljubljane, kot so bile nekoč: polne tramvajev, trolejbusov, prvih avtobusov in kolesarjev.
Izvedli smo, da so prvi tramvaji v Ljubljani prispeli že leta 1901, in to kar iz Gradca. Bil rdeč in rabljen, a za Ljubljano prava atrakcija! Kasneje so nove vagone pripeljali tudi iz Slavonskega Broda. Tramvaj je postal ponos mesta, toda razvoj je bil neizprosen. Ker tramvaja ni dohajal s časom, so ga 20. decembra 1958 poslali na zadnjo vožnjo, leto kasneje pa so proge začeli odstranjevati.
A mesto se ni ustavilo – prišli so trolejbusi in avtobusi! Prve so vozili že leta 1956, nekateri celo s prikolicami. Na avtobusu sta bila takrat kar dva sprevodnika poleg voznika, sedeži pa so bili leseni, kovinske palice pa lepo spolirane. Poseben pečat so mestu pustili tudi trolejbusi, ki so Ljubljano zaznamovali skoraj dve desetletji. Prvi je prišel iz Torina oktobra 1951, bil je svetlo modre barve, vsak dan pa so jih na progo peljali tovornjaki iz remize.
Gospod Trpin nam je pokazal tudi fotografijo, na kateri so skupaj – tramvaj, trolejbus in avtobus – kot simbol treh obdobij ljubljanskega potniškega prometa. Pripoved je popestril z anekdotami, na primer o prvem semaforju, ki ga niso opravljali računalniki, temveč miličniki, ki so ga ročno prižigali in ugašali.
Skozi pripoved smo si lahko predstavljali Ljubljano, ko so avtomobili vozila celo po Čopovi in parkirali tam, kjer so želeli, ko je bila avtobusna postaja videti skoraj enaka kot danes, le z več drevesi, in ko so registrske tablice nosile oznako »S« za Slovenijo, še preden je prišla oznaka »LJ« za Ljubljano.
Predavanje je bilo srečanje spominov in zgodovine. Stanovalci so ob gledanju fotografij prepoznali hiše in križišča, kjer so nekoč vozili tramvaji, trolejbusi in avtobusi, ter ob tem z nasmehom obujali svoje spomine.
Zahvala gospodu Jožefu Trpinu, ki nam je z navdušenjem in bogatim znanjem približal razvoj mestnega prometa. Njegova pripoved nas je popeljala v čas, ko je bila Ljubljana še povsem drugačna – a prav ta zgodovina daje mestu utrip, ki ga živimo danes.
Posebna zahvala gre Muzeju novejše in sodobne zgodovine Slovenije za razstavo črno-belih fotografij v avli doma, ki bo na ogled do 14. oktobra 2025.

